fresh!



totalt nördat in på koder och design.
som ni ser har bloggen fått sig ett riktigt ansiktslyft.
eller vad tycker ni?

allt är inte klart men nu har jag mushand efter allt klickande.

det tråkiga är att alla gamla bilder i föregående inlägg inte får samma charm nu när jag inte har en helvit inläggsbakgrund längre.

de bilder som såg ut som polaroidbilder ligger i vita fyrkanter och de bilder med svartram ska från och med nu ha en vitram. som denna bilden.

man anpassar ju sina bilder efter utseendet på bloggen.
och när man ändrar det så ändras ju även det gamla.

men men
in med det nya ut med det gamla!
känns fresh och JAG.

nu ska jag plåga min mushand lite mer med bildredigering.
så när något av det är klart återkommer jag med ett bröllop/dop inlägg och berätta om den dagen i våra liv.

hur jag tänker kring design av blogg

innan jag börjar redigera så vet jag att det är flera av er som vill lära er designa er blogg.
jag har en fördel eftersom jag hanterar både Photoshop och Illustrator bra och kan skapa mina egna bakgrunder och banners.
plus att jag är kreativ.
det går säkert att göra ändå men det är där jag lägger MEST jobb.
sen är det bara att klura ut vad alla koder betyder men då ska jag ge er ett tips.
det finns lite sidor som visar vilken kod som styr vad.

googla på design blogg.se
jag har använt mig av små tips på olika sidor.
en ganska enkel sida är denna till att börja med
http://designhjalp.blogg.se/

kommer man långt med!

men grunden för en snygg bloggsida är ett koncept.
jag har alltid tusen idéer till mina banners till exempel.
men något jag vill är att det ska vara cleant och enkelt men snyggt.

så jag börjar alltid med att bolla med alla idéer jag har och det ser ut som skit i början.
allt spretar. men så småningom när man skalat ner sin mindmap av idéer så kommer det växa fram.

jag utgick från de senaste bilderna jag fotat på mig själv.
färg, form och stil är helt tagna från de bilderna.
man måste hålla en rödtråd.
jag har tex plockat alla färger ur de bilderna.
med en pipett i Photoshop kan man enkelt kolla exakt vilken färg tex huden har och ta koden för den färgen och föra in som exempelvis bakgrund.





men Robban och Ida vi kan snacka lite också.



e.


Kommentarer
Postat av: Elin

Me likie :) Speciellt headern var snygg tycker jag!

2011-01-23 @ 18:26:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0