från strålande till mörklagd.


jag var på strålande humör för bara 2 timmar sedan.
jag hade tagit min första cykeltur på rosafaran och känt solen mot kinderna.
svetten lackade efter träningspasset.
våren kändes ännu närmare när en karl stod med blåsmaskinen och sprätte bort allt grus från trottoarerna.
jag cyklade nära där jag vill bo.
kände att idag är nog ändå vår dag.
vår tur.
även om jag innerst inne visste vad banken skulle säga så fladdrade ett naivt hopp inom mig.

hoppet om att få lämna den avloppsstinkande lägenheten.
lämna den nu mer rökluktande hallen.
hoppet om att få ringa hyresvärden och säga:
nu drar vi från er, jävla skitbolag.

jag tänkte att idag ska jag lägga upp den randiga klänningen jag köpte i Sthlm.
jag tänkte att den passar att lägga upp idag med all vårkänsla jag hade.
här kommer den.



i sin enkelhet. men jag gillar den skarpt.



 även blusen från vila visar jag upp.
för när jag fotade klänningen var jag på ett så jädrans bra humör att denna åkte på i bara farten.


som nu kanske märkt pratar jag om att jag VAR på bra humör.
för jag är det inte längre.
som ni kanske också förstår.

man kan se detta från olika vinklar.
ser jag från ett större perspektiv och inser vad jag faktiskt har är detta inte mycket att ojja om.

men nu ser jag ur ett högst smalt och egoistiskt perspektiv.

att köpa lägenhet.
allt ser bra ut, inga lån och ok inkomster att få låna på.
för två år sedan hade detta varit klippt och klart med ett topplån på insatsen.
innan jul fick jag veta att 10% till insats får inte topplånas längre.
det ska man ha själv.
då var jag också ledsen. den dagen jag varit hos banken.
idag har vi varit hos banken.
som sagt allt ser bra ut.
till kontantinsatsen.
15 % ska man  nu har själv.
ja de flesta yngre vuxna har ju föräldrar att låna av, säger bankkvinnan.

ursäkta att jag inte är född med silversked i mun.
mina föräldrar har alltid stöttat mig, gett mig det jag behöver och framförallt en bra uppväxt.
men nej de är inga rikingar.
de sitter inte inne med 200 000 kr att låna ut en onsdag eftermiddag.

jag fullkomligt hatar världsekomonin just nu.
de rika får vara rika.
de får flanera bland bostadsrätter och villor.
de får lån, om de ens behöver ett, för de har kontantinsatsen.

så antingen knegar vi ihop våra 15% och skiter i allt vad resor heter innan vi kanske vill skaffa ett barn.
eller så väntar vi tills vi är 50 bast.
för då kanske ekonomin vänt OM den gör det.
världen går ju under så jag tvivlar.
och även om vi knegar ihop 15% kanske vi inte fått ihop det förrän vi är just 50 bast.
då är våra barn vuxna och förstörda av avloppslukt och innerökande grannar som pyr in i vår hall.

visst vi kan skaffa en ny hyreslägenhet.
men nu är jag en kreativperson. en person som faktiskt mår dåligt av att inte få ha ett fint/inspirerande hem.
jag behöver inte riva väggar och bygga torn.
jag ber bara om att få måla väggar, golv och byta kakel om jag vill.
och även om jag får det i en hyreslägenhet så vill man inte lägga hur mycket pengar som helst till något man inte själv äger.




nej nyckeln till mitt nya hem får nog vänta några hundra år till.
men jag har en fin nyckel att ha runt halsen.
jag kan låtsas att det går till den där lägenheten som är vår, bara vår.
(den är också köpt under helgen i Sthlm.)




e.


Kommentarer
Postat av: robban

känner igen det där o vilken magiskt tråkig känslo som växer upp inom en på bara några millisekunder.

men från en redig karl till en annan, så kommer det komma en dag då det blir en annan magisk känsla.. en underbar sådan. jag lovar!

kärlek xoxo

2011-03-23 @ 20:54:53
Postat av: Ida

USCH vad tråkigt vännen!! Jävla (brist) på pengar, helt sjukt att man ska behöva ha 15% själv, jag lider verkligen med er... =(

Men du hade hittat fina saker i Sthlm iaf!

PUSS*

2011-03-23 @ 22:35:45
URL: http://idawennergrund.blogg.se/
Postat av: Sandra

Men kan man inte ta ett sådant Blancolån?

2011-03-24 @ 09:51:41
Postat av: Emelie

Hej! Kom in här av en slump och forsätter gärna följa din blogg! :) Trevlig och spännande läsning! Läste ditt inlägg om dina pluggår du gjort! :) Måste vara underbart att vara klar! Är själv på sluttampen nu! Såg att du gjort den Nationella kliniska slutexaminationen. Snart dags för mig med och jag gruvar mig för den teoretiska delen. Vad tusan ska man plugga in funderar jag! Du som gjort den kanske har något tips? :) Skulle vara jätte tacksam för lite pluggtips inför den tentan! Berätta gärna hur du pluggade till den.. Kram!

2011-03-27 @ 21:37:06
URL: http://emelieth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0