som man ska och inte ska göra i julstöket.

dagens skämt och i-landsproblematik var att köpa en gran.
vi puttrade iväg vid 17.30 mot Kalenius.
där fanns kungsgranar för 300 bagis enligt Ida.
dock var de två äpplen höga och passar inte vårt vardagsrum.
lite höjd ska det va även om de var fina.

innan vi ens gick in på Kalenius insåg vi att baklucke helvetet ej tinat.
ej gick det att få upp den trots tappra försök att klättra bak i luckan och banka och slå.

klockan tickade och med endast frukost i magen var jag på ett lagom humör för sådant.
tur i oturen befann sig mor och far på Rusta så vi bytte bil där.
mot Plantagen. värdelöst.
men fick en hyacint som ska dofta mer än vanliga.
så dofta nu då för TUSAN!

så drog vi dit vi alltid har handlat gran, IKEA.
och där blev vi med gran.
mellan 19-19.30 fick vi äntligen i oss mat.

julstädet var planerat till denna kväll, granen skulle varit inhadlad redan igår.
allt blir inte alltid som man tänkt sig.
men för att göra saken lite smidigare åkte vi hem med mig och granen för att börja städa och pär skulle sedan åka till mor och far och byta bil igen.
men nycklarna hem satt på bilnyckeln, och den hade såklart mamma och pappa.
så lämnade vi granen i trapphuset och tog oss en tur igen.
ja men visst vi har ju tid.
åkte fel väg och krånglade.
lämna bil. upp med nyckel. ner med vår nyckel.
vår bil stod typ längst bort från mamma och pappa.

ja men vi går liiite till, det är inte kallt heller så gött så.

på detta hungern och rödljus ÖVERALLT!



men lugnet har nu infunnit sig.
städet är gjort.
granen köpt.
maten handlad.
klapparna klappade.

å jag har fått hem en hyacint som SKA dofta mer.
för den jag köpte var ju mesig även om den är fin.
det SKA DOFTA.
som jag längtat efter hyacint.
under x antal år har vi ej haft detta för min syster är allergisk.
men så slog det mig, hur ofta är hon här och hur farligt är det?
nej det är bara att ni ställer den i ett annat rum eller så om jag kommer!
säger hon efter alla år då jag äntligen frågar.

dofter för mig är sjukt viktigt.
det är så nostalgiskt och stämningshöjanden så det finns inte.

jul blir det med Hyacint och Ajax den vita i skurhinken.



det bästa av två i julvärlden.

ett tips till nästa jul för alla som handlar mat med alla andra:

söndagkvällar.
det gjorde vi.
visst lite utplockat, men det enda vi inte fick var fikonmarmelad.


underbart!


e.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0