snabbkurs i bländarteknik.


mitt andra steg till att fullända min utrustning har tagits.
i somras satsade jag mycket på en ny sketa bra kamera.
en 7D blev då min.
idag var jag på Canons demo på Expert för att spana in mina framtida köp.
en billigare penning las redan idag på ny optik.
jag har aldrig riktigt tänkt mig fasta objektiv även om det är proffsigare och bättre kvalitet på bilderna tagna med fasta objektiv så har jag insett att då måste jag skaffa mig en uppsjö av gluggar, och de pengarna har jag inte.
men den första gluggen till min 7D blev mot för modan ett fast objektiv.

något jag länge tänkt på i och för sig.
50mm/f 1,8
sjukt kort skärpedjup kan ges med andra ord.
längre ner en liten kurs om bländare och exempel.



sushi inmundigades ikväll.
gott som bakis mat.
igår var jag och Sara ute och svirade.
en oväntad med jädra sköj kväll.
Sara var plakat.
å jag fick se min fina Ida in action, eller så mycket action var det ju inte, stackarn.
men kul var det att äntligen ha henne i Karlstad och se henne i sin uniform.
ho e polis liksom, så duktig är hon också!



fokus ligger bara på en punkt och bländaren står på ca 1,8 och slutaren på 60.
det ger en mjuk suddig effekt.
fokus skulle ha legat mer i Ps öga, men det snabb togs inne på Expert ville mest visa känslan.


snabbkurs
BLÄNDARE/SKÄRPEDJUP




bländare 1,8. slutartid 60.



bländare 4,5. slutartid 60.



bländare 11. slutartid 60.

tråkigt motiv.
men här ser ni vad bländaren kan göra med skärpan.
antar att ni ser den markanta skillnaden i hur man kan leka med att bara ändra bländare.
på fasta objektiv styr bländaren och slutartiden oerhört mycket bildens resultat.
det gör den såklart på zoomoptik också, men det blir så tydligt eftersom man inte kan röra objektivet alls.
på detta sätt kan du enkelt bestämma vilken känsla du vill ha i bilden.
på bild ett är det nästan bara skärpa på veken.
jag har samma fokuspunkt på alla bilder.
bara 1 punkt och den ligger på veken, men hur jag ändrar bländaren ändrar skärpan över hela bilden.

nu ska jag åter till mitt lördagsmys.

e.


Kommentarer
Postat av: p.

Nu kommer jobben att strömma in som Klarälven!!! Bara 10-22:an kvar nu så är ju utrustningen som klippt och skuren för dig!! Du är bäst!!! puss

2010-12-11 @ 22:53:15
Postat av: Ida

Söt du är vännen!! Och som sagt det var väldigt trevligt att se er där i fredagsnatten när ni lyste upp min just då tråkiga tillvaro.. =) Kan dock meddela att gårdagen kändes mycket bättre och vi var inte utomhus alls lika mycket.. Skönt!

Skoj med nytt objektiv även om jag fattar ungefär lika lite som när du hade den lilla kursen med mig.. Haha!

Ha en skön kväll! By the way får du gärna prova mammas skidor någon dag.. :) Pöss

2010-12-12 @ 15:56:46
URL: http://idawennergrund.blogg.se/
Postat av: Lina

Hejsan!

Har en liten fråga, hoppas på svar..

Du som fotograf, skulle du bli glad av att få ett extra batteri till din kamera i julklapp, eller skulle du mest tycka att det var en "onödig" julklapp?

Skulle du vilja ha orginal märket på batteriet eller hade det gått bra med en billigare variant, copia av batteriet?

Tacksam för ett ärlig svar!

Gillar din blogg =)

2010-12-12 @ 20:46:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0