ett stort tack för dessa tre månader.



om du är påväg att bli klar syrra och söker en plats att starta din karriär på?
då har jag bara en sak att säga.

avd 7 på Central Sjukhuset i Karlstad.
Onkologen.



- här FÅR du vara ny.
- i princip alla  står ut med frågor du MÅSTE fråga HUR dumma dom än är.
för fråga är A och O som ny. DU MÅSTE VÅGA!
- du lär dig mycket praktiskt/tekniskt som är bra att ha ÖVERALLT med olika pumpar, infarter osv.
- här får du ta hand om patienter med KOMPLEXA tillstånd, en cancer är så mycket. det kan ge medicinska som kirurgiska åkommor.
- en stor variation i patient klientel lär du dig bemästra.
- du får möta människor i deras svåraste stund i deras liv.
- här måste du lära dig handskas med anhöriga i onda som goda tider, vilket du har god nytta av överallt.
- du kan få patienter som är knallsjuka.
- du kan få patienter som ligger för döden som du ska ge ett gott och värdigt slut.
- du kan få uppgiften att hantera en sederande pump om någon inför livets slut önskar sova hela tiden.
- du får varma varma kramar från anhöriga.
- du får pigga glada leenden av patienter som kommit in knallsjuka och går hem med en god livskvalitet igen.
- här måste du verkligen lära dig tänka på ALLA omvårdnadsbehov, det ska du ju göra på alla ställen, men här kan en patient ha problem med ALLA områden på en gång.

plus en massa mer!

sist och inte minst, du får sjukt goa kollegor och en utmaning utan dess like!



jag har just jobbat där i tre månader.
vill tillbaka. kommer sakna allt.
trots att jag under helgen sattes på prov.
personligen sattes jag på prov. jag brukar kunna stöta bort vissa patienters beteende.
men den här helgen var för mycket.
den här gången gick det inte då allt agg riktades mot mig.
idag pratade jag och min underbara chef om det hela.
allt kändes bättre efter även om det inte känns bra än.
men det är bara för mig att inte försöka tänka på det och ta det personligt.
för jag vet att DET inte är JAG.
det är inte hur jag BRUKAR arbeta.

jag ska istället minnas frun som kramade mig och jag var den enda som hon alltid kände igen när hon kom till sin man.
jag ska istället minnas frun jag kramade om när jag såg hur hennes underläpp darrade och bara stod i korridoren och undrade.
jag ska istället minnas när jag skrattade så med en patient åt en sjukt rolig sak som gick på tv.
jag ska istället minnas när jag fick höra " OJ jag trodde INTE du var ny, du mötte oss så bra den där första dagen"
jag ska istället minnas när kaoset rett ut sig och jag klarat alla motgångar under ett arbetspass.
jag ska istället minnas Sivans beröm.
jag ska istället minnas de patienter som gått hem och lett och tackat för allt.
jag ska istället minnas när vi öppnade fönstret och hon fick frihet.
jag ska istället minnas vad Lena tyckte.
jag ska istället minnas alla ventileringar i modulen eller läkemedelsrummet.
jag ska ALLTID minnas hur bra ALLT var.




dessa fina var avd 7´s tack.
njuter av dom.



dessa var mitt tack till min själv för att jag varit så jädra bra och pluggat klart och överlevt de tre första månaderna som syrra.



denna Mercedes skrivmaskinen från gud vet när är ett arv av min farbror som gick bort för en vecka sedan.



e.


Kommentarer
Postat av: Ida

Bra jobbat gumman!! Nu har du nya äventyr som väntar och kommer bli ännu rikare på nya erfarenheter, spännande! =)

Snygga skor också, nu ä ho redo för hösten! ;)

PÖSS

2010-08-30 @ 21:54:58
URL: http://idawennergrund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0