det blir en jul hemma.

å tacksam är jag för det då flera flera hundra människor är strandsatta världen över och inte tar sig hem till jul.
jag kunde varit en av dom.

även denna natt vaknar jag och är TVÄRVAKEN.
denna natten vet jag inte om det fortfarande är jetlagen eller om det är julen som kommit.
hur som helst är jag vaken och försöker göra mig själv lite trött i någon timme.
för lite mer måste jag sova om jag ska orka med afton.

denna julafton som kommer bli nästan som resa till när jag var liten.
då när vi bodde i ett hus på Stockfallet.
på den tiden var vi ofta ganska många och firade jul. kusiner och farföräldrar och lite andra.
vad som kommer bli likt i år är att vi kommer fira jul i ett EXAKT likadant hus som vi hade då, på just Stockfallet.
det kommer liksom kännas som hemma fast annorlunda.
min syster har nämligen köpt ett likadant hus som vårt barndomshus.
kul faktiskt!

vi kommer dock inte ha hela släkten med oss.
men det är faktiskt himla skönt att bara vara vi.
mamma, pappa, sis med sambo och deras underbara tre åring åsså jag och min P!

när vi var små vaknade vi alltid tillsammans.
eller jag hade väl varit vaken sedan 5 redan. men men.
jag minns att min syster ofta gjorde kluriga påhitt till mitt morgonpaket. från julstrumpan gick det ofta en tråd genom hela huset jag fick trassla mig igenom för att nå min klapp.
det var kul. jag försökte nog det samma men antar att jag inte lyckades lika bra då jag var lite yngre och mindre händig än henne.
vi åt alltid en stor julfrukost och sedan började VÄNTAN.

nu för tiden sammanstrålar vi vid tolv tiden för att avnjuta jullunch kl 13.
jullunchen har vi alltid haft kl 13.
vi äter inte julbord då.
nej julen börjar när mamma och syrran äter lutfisk. som även jag gjort de senaste åren.
det är JUL.
pappa sladdrar med sitt döpp i grytan, blött bröd... vad är grejen?
min och min systers respektive äter varken de ena eller det andra.
gröt till de herrarna.

från lunchen och framåt är det mesta sig likt som förr. förutom släkten som inte kommer.
vid 15 är det Kalle... även de år lilla Matilda inte var med oss var det PROMT Kalle.
det går ju inte annars!
många jular när det bara varit familjen utan småbarn så har det varit jag som varit huvudkärnan framför Kalle.
men SKA se på det. PUNKT.
men jag saknar Arne. det gör jag.
någon mer som saknas är farmor som ständigt hade samma kommentarerår efter år vid EXAKT samma scener.
vid Kalle fikar vi även.



efter Kalle. ja då mina vänner är barnens väntan faktiskt över.
snart knackar Tomten på.
åren mellan att vi var små till att Matilda kom har vi inte haft en "riktig" tomte.
men nu ni är han tillbaka.
åh jag älskert!
försöker tro så gott jag kan. fast jag vet att det är pappa eller Daniel där under.





när det bara är pappershögar och kartonger kvar av de en gång så fina klapparna ja då kan de barn som finns med leka vidare och JULBORDET dukas fram!
barnen orka då äta lite när en värsta spänninen lagts och de vuxna kan sitta i lung och ro då barnen tröttnar kan de åter gå till sina nya klappar.



oftast missar jag det. men kommer jag på det i tid ser jag gärna på
Karl- Bertil Johnssons julafton.
det är fina grejer det.





God Jul och Gott Nytt År!

e.


(tomten och karl-bertil är från göögle)


Kommentarer
Postat av: Ida

Det låter hur mysigt som helst gumman och jag hoppas att ni hade en bra julafton med precis de traditionerna ni vill ha.. Lutfisk går ju fett bort, men resten låter perfa! :)

GOD JUL önskar jag dig kära vän!!

*Puss & Kram*

2009-12-24 @ 23:40:05
URL: http://idawennergrund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0