våra dagar under molnen är räknade.




en sak jag tagit efter från Mia är filosofin om döden.
ja visst har dessa tankar slagit en förut.
men allt sedan vi pratade om det en dag i en av skrubbarna vid datorerna så har det etsat sig fast.

kanske klamrar jag mig fast vid det allt mer eftersom det gör saker lättare.
det ger mig en förklaring och orsak till att saker hänt och kommer hända.

jag har aldrig trott på gud. kommer nog aldrig göra det heller.
jag har många gånger avundads dessa som har någon gud eller högre makt att tro på.
de måste känna en trygghet vi som inte tror på något sådant saknar.
de måste finna ett inre lugn inför frågor ingen kan besvara.

frågor som just de kring döden.
de kanske vet eller tror eller känner att något som vi inte vet.
det jag nu allt starkare börjar tro på är detta:

våra dagar ÄR räknade. det finns inget vi kan göra åt saken.
det finns en dag som är bestämd att då ska jag gå vidare.


kanske låter simpelt.
men ur alla exepmel man ser på så känns det som att det är så.
det förklarar en hel massa.

varför skulle annars Anna Ingman bli påkörd dagen innan hon skulle åka hem efter en längre vistelse utomlands, innan hon skulle återförenas med sin familj?
varför skulle annars Kalle Wennergrund behöva lämna sin familj innan hans barn ens hunnit bli vuxna?
varför skulle annars Lars- Erik ramla ner i ett hål och dö från sin vän som också han ramlade ner men överlevde?
varför skulle annars Gökens pappa bli så sjuk, sååå snabbt och vara nära att lämna allt han har och i det liv han är mitt i?
varför skulle annars Gökens farmor just nu gå över till andra sidan, just nu när hennes son är nära och ingen vill överleva sina barn, varför skulle hon som skulle bli hundra gå över NU?
varför skulle någons bästa kompis köra ihjäl sig på en motorcykel en varm nysprucken vårkväll?

jo för alla våra dagar är räknade.

blir vi inte hastigt omkomna i en olycka så plågas vi med en sjukdom så att vi hinner nå det datum vi är uträknade för.
varför överlever någon som lever på INGENTING i flera flera flera år när hon reda borde ha dött?
varför dör in någon som hoppar från 10 meter och vill dö?
varför dör inte en tant som är över 90 år och får en stroke, faller ner i bordskivan och bryter nacken?

för att våra dagar ÄR räknade.


vad tror du?


e.




Kommentarer
Postat av: göken

Det du skiver är väldigt fint, sant och mycket tankvärt..

2009-04-27 @ 15:21:46
URL: http://theshrimpkid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller helt o klart med, våra dagar ÄR räknade.....

2009-04-28 @ 18:37:01
Postat av: Anonym

Mitt namn försvann visst på förra kommentaren, oops =)

2009-04-28 @ 18:38:01
Postat av: börni

hahaha, IGEN!!

2009-04-28 @ 18:39:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0